Goederenverhuizing naar een nieuw Ziekenhuis: daar komt heel wat bij kijken!

Iedereen heeft wel eens een verhuizing meegemaakt en weet dan ook dat het soepel laten verlopen hiervan valt of staat met een goede voorbereiding, waar je vooral op tijd mee moet beginnen. Voor het verhuizen van een ziekenhuis is dat niet anders.

Ucility is betrokken bij de voorbereiding van de verhuizing van het Ommelander Ziekenhuis in de provincie Groningen. Zo lopen er inmiddels diverse (deel-)projecten, welke vanuit een integrale aanpak worden gemanaged. Denk hierbij aan voorbereiding Ingebruikname, magazijn en assortimentsbeheer, losse en vaste medische inventaris, etc. Een van die deelprojecten betreft ook de Goederenverhuizing, welke we hier kort uitlichten.

Goederenverhuizing geslaagd als patiëntenzorg er geen of nauwelijks last van heeft

Als het gaat om de verhuizing van de goederen van de locaties in Delfzijl en Winschoten naar de nieuwbouw van het Ommelander Ziekenhuis in Scheemda, ligt die voorbereiding in handen van het projectteam Goederenverhuizing. Onder leiding van Danny Popping van Ucility is dit team al geruime tijd druk bezig met die voorbereidingen. Nu de verhuisdatum bekend is kan het projectteam dit deel van de verhuizing verder uitwerken. Hierbij een korte blik achter de schermen.

Danny Popping: “Tijdens de hele verhuisperiode staat de continuïteit van zorg centraal. Dat geldt ook voor de verhuizing van de goederen. We moeten zorgen voor zo min mogelijk overlast en risico voor de patiënten en de zorg- en zorgondersteunende processen. Om dit te realiseren bereiden we de hele herhuisvesting in Scheemda op een projectmatige wijze en in fases voor. Risicobeheersing staat daarbij centraal.

Als projectteam zorgen we in nauwe samenwerking met de kwartiermakers van de afdelingen en externen voor de juiste en noodzakelijke voorbereidingen om te komen tot een succesvolle verhuizing. Het projectteam brengt in kaart wat er verhuisd moet worden, waar deze goederen nu staan en waar ze in de nieuwbouw moeten komen te staan; hoe de goederen verhuisd moeten worden, de volgorde van verhuizen moet zijn, welke voorbereidingen er in de nieuwbouw gedaan moeten worden; hoeveel tijd en menskracht er nodig is om de goederen te verhuizen etc. Uiteindelijk leidt al die informatie straks tot een gedetailleerd draaiboek, verhuisoverzichten en een logistieke verhuisplanning. Aan de hand van die documenten starten we dan in juni het echte verhuizen van de goederen.”

Wist je dat …..

De afgelopen maanden heeft het projectteam samen met de kwartiermakers de antwoorden op een groot aantal van bovenstaande vragen geïnventariseerd. Om te laten zien waar het dan om gaat, een paar getallen:
… ruim 250 verhuisbewegingen
… zo’n 800 pc’s
… circa 350 m³ medische apparatuur en 460 m³ logistieke goederen

Verhuizen is teamwork

De hele verhuizing, en dus ook het verhuizen van de goederen, is ‘teamwork’. Het is een zeer strak geplande operatie waarbij duidelijke en goede afspraken en een goede communicatie met alle betrokkenen ontzettend belangrijk is. “Ik denk dat je het kan vergelijken met de voorbereidingen van een operatieteam voorafgaand aan een complexe operatie. Dat berust ook op teamwork. We zitten nu in de fase waarin het steeds belangrijker wordt om met elkaar zaken af te stemmen en procesafspraken te maken. Daarbij gaat het om vragen als, hoe gaan we de OK’s, medicatie, specifieke medische apparatuur verhuizen? en wanneer en in welke volgorde moeten welke afdelingen verhuizen? Voor sommige afdelingen zijn zelfs meerdere verhuismomenten nodig i.v.m. continuïteit van de zorg. De komende maand brengen we deze zaken in kaart en gaan we met de kwartiermakers en andere betrokkenen afspraken maken en die in draaiboeken vastleggen.”

Achtergrond

In het Ommelander Ziekenhuis Groningen in Scheemda komen meer dan 1.000 mensen te werken. Er komen 51 eenpersoons- en 56 tweepersoonskamers en 44 dagbehandelingsunits. Het operatiecomplex krijgt zes operatiekamers, de afdeling Intensive Care krijgt twaalf bedden en op de Acute Opname-afdeling is plaats voor 18 bedden. Voor patiënten, bezoekers en medewerkers die met de auto komen, zijn ruim 700 gratis parkeerplaatsen beschikbaar. Op deze parkeerplaats zijn oplaadpunten voor elektrische auto’s en in de fietsenstalling komen oplaadpunten voor e-bikes.

De komende maanden houdt Danny ons op de hoogte van de vorderingen. Houd de Ucility website dus goed in de gaten.

Staat u zelf aan de vooravond van een verhuizing?

Laat het ons weten middels onderstaand contact formulier en we komen graag eens praten over uw uitdagingen daarbij.

info@ucility.nl
088-0023088

Donau 90-92
2491 BC Den Haag

Aanvragen afspraak

Vul dit korte formulier in voor het maken van een vrijblijvende afspraak.